Blog

Setkání s logopedkou

Setkání s logopedkou Kateřinou Vespalcovou

Mgr. Kateřina Vespalcová je speciální
pedagog logoped, navrhuje didaktické pomůcky na rozvoj řeči a píše blog Z bříška do školy, kde publikuje různé nápady a inspiraci na rozvoj nejen dětské řeči. Řeči se věnuje komplexně a její rozvoj dává do souvislosti s rozvojem smyslového vnímání dítěte. Na jejím blogu naleznete i články o metodě BLW a také, jaké jsou výhody toho, když necháváme děti jíst
rukama. Kateřině jsem položila několik otázek, protože mě samotnou toto téma rozvoje řeči hodně zajímá.

Jak jste se dostala k logopedii? Co bylo tím hnacím motorem?

Od dětství jsem chtěla být učitelkou. Už jako malá jsem učila plyšáky a hrála si na školu. Po dokončení střední školy jsem ihned nastoupila do MŠ jako učitelka a můj sen se začínal plnit. Postupně jsem ale zjišťovala, že mi chybí znalosti k tomu, abych mohla všem dětem adekvátně pomoci, a tak jsem při zaměstnání začala studovat nejdříve pedagogiku volného času a potom speciální pedagogiku se zaměřením na logopedii. Tento obor mi dal mnoho nejen do praxe, ale také do života. Proto jsem se mu rozhodla věnovat více. Nedokázala jsem však úplně opustit prostředí školy, proto i nadále zůstanu jako učitelka, teď již základní školy, a než se vydám cestou pouze logopedickou, jestli vůbec někdy, tak alespoň načerpám dostatek zkušeností a vědomostí k této samostatné práci.

Kdy je třeba vyhledat pomoc odborníka a jak to poznáme, že je odborník potřeba?

Vždy je dobré se řídit vlastním instinktem, takže pokud se Vám něco ve vývoji dítěte nezdá nebo si nejste jistí, je lepší odborníka navštívit než čekat.

Pokud bychom se měli držet pouze vývoje řeči, tak dítě má fyziologický nárok do 2,5 let nemluvit. ALE!! Pouze v případě, že všechny ostatní oblasti vývoje jsou zcela optimální bez sebemenší odchylky, což rodič sám bez odborné konzultace většinou nedokáže správně posoudit. Já osobně doporučuji, pokud dítě ve 2 letech slovně nekomunikuje nebo používá k dorozumívání pouze gesta, navštívit logopeda a zjistit úroveň porozumění řeči a společně najít příčinu opožděného vývoje řeči. Rozhodně není vhodné čekat na nástup do mateřské školy nebo na plánovanou prohlídku pediatra.

Jsou nějaké základní rady, jak rozmluvit dítě, kterému se do mluvení nechce?

Takové fajn pravidlo, které já často používám je: „Vždy jen o krok před dítětem.“ Pokud bychom měli toto pravidlo uplatnit pouze na rozvoj řeči, tak by to znamenalo, že je zapotřebí svoji úroveň řeči co nejvíce přiblížit aktuálnímu vývoji dítěte. Respektive, pokud dítě nemluví, používáme pouze jednoslovné věty a jednoduchá slova. Až se nám dítě rozmluví, my přejdeme na dvouslovné věty atd.

Protože dotazů na toto téma mi chodí denně několik, rozhodla jsem se vytvořit zábavné pomůcky pro děti, které je k prvním slovům budou motivovat. Jestliže zapojíme k práci s pomůckami pohyb, obrázkové knihy a motivaci, tak vytvoříme ideální podmínky pro rozvoj řeči. Se synem s pomůckami pracuji již od 11 měsíců a nyní v 16 měsících používá všech 40 slabik z těchto pomůcek. Přiznám se, že jsem ani nečekala, že za tak krátkou dobu se zvládne naučit tolik nových slabik. Pomůcky tedy můžu opravdu všem vřele doporučit. Jedná se o Zvuky zvířat jako jedny z prvních slabik a Rozšiřujeme slovní zásobu u nejmenších, které můžete vidět a zakoupit na www.zbriskadoskoly.cz.

Doporučila byste nemluvící dítě dát do školky? Někdo tvrdí, že se ve školce rychle rozmluví. Jiní zase tvrdí, že je to velký stres, když dítěti nebude nikdo rozumět. Jaký na to máte názor Vy?

Bohužel obě zmíněná tvrzení jsou pravdivá. Nemluvící děti se totiž opravdu mohou s nástupem do mateřské školy rozmluvit, ale stojí za tím rozhodně stres a obavy ze strany nemluvícího dítěte. Proto je vhodné dítě učit mluvit postupně a převážně v domácím prostředí. Není totiž žádoucí, aby dítě mělo za svůj mluvní vzor svého vrstevníka, který často nevyslovuje všechny hlásky správně, nezvládá gramatiku českého jazyka atd. Věřím, že každý rodič by rád od svého dítěte slyšel jako první slovo mama nebo tata než au, nechci nebo podobné obranné výrazy, které často slýcháváme ve větším kolektivu dětí.

Jestliže bych nemluvícímu dítěti doporučila nástup do vzdělávacího zařízení? Určitě ano, ale dopředu bych na tuto skutečnost učitele připravila a společně s nimi spolupracovala na jeho celkovém vývoji.

Povím Vám náš příběh. V květnu jsem s Maruškou začala řešit, že nemluví. V té době jí bylo 2,5 roku. Dostali jsme od pediatričky doporučení na vyšetření sluchu a na logopedii. Na ouškách jsem byly již dvakrát a ani jednou jsme neprošly přes vyšetření sluchu – ona prostě nevydrží minutu být v klidu, nehýbat se, nemluvit a mít něco strčeného v uchu. Na logopedii jsou u nás čekací doby téměř rok, mám zkusit volat po novém roce (řeším to od toho května). Jaký byste navrhovala postup? Co bych jako maminka mohla udělat? A je možné vaše služby využít i na dálku?

Dítě má do 2,5 let nárok na fyziologickou nemluvnost. ALE! Pouze v případě, že všechny

ostatní oblasti vývoje jsou zcela optimální bez sebemenší odchylky, což rodič sám bez odborné konzultace většinou nedokáže správně posoudit. Mě jako matku by tato skutečnost nenechala klidnou. Rozhodně bych to řešila a hledala příčiny.

Jako logopedka bych Vám doporučila
pro Váš klid udělat si orientační zkoušku sluchu a porozumění v domácím prostředí, ať se máte alespoň od čeho odrazit. Také je potřeba zmínit, že je třeba začít u sebe a zodpovědět si tyto otázky:

„Mluvím na dítě jednoduše?

Dávám mu dostatečný prostor k vyjádření?

Nechám ho vyjádřit se, nemluvím za něho?

Motivuji ho k tomu, aby se mnou mluvilo?

Opravdu dítě používá ke komunikaci slova, nikoli jen gesta?

Nechám dítě, aby si věci vyzkoušelo?

Odebrala jsem mu dudlík?

Naučila jsem své dítě pít ze sklenice a odebrala jsem mu láhev s dudlíkem?“

Pokud na všechny odpovědi odpovíte ANO, potom bych velmi znejistila, protože z Vaší strany vše probíhá, jak by mělo, a urgentně bych vyhledala klinického logopeda. Pokud jste na některou z otázek odpověděli ne, tak třeba právě to může být ten důvod, proč to úplně nejde jak

by mělo. Každopádně nikdy není pozdě začít danou situaci řešit, takže nelamte nad dítětem hůl a vymažte si z myšlenek, že jste špatní rodiče! Všechno lze řešit!

Když mrknete ke mně na můj instagramový profil
@zbriskadoskoly jistě najdete odpovědi a když ne, tak napište a společně se pokusíme najít řešení. Prozatím konzultace nenabízím,

protože se plně věnuji výrobě pomůcek k rozvoji řeči, které nově nabízím k prodeji na svém webu www.zbriskadoskoly.cz

Rodiče mě mohou kdykoli kontaktovat a
společně můžeme hledat příčiny a postupy, jak ze svízelné situace ven, ale pokud se ptáte na přímou logopedickou péči, tak tu zatím nenabízím.

 

 

Moc Vám děkuji Kateřino za Váš čas a
odpovědi na otázky.

Mama v lese

Obchod s dětským oblečením