Rozhovor s Kateřinou Říhovou o výuce angličtiny u malých dětí
V rámci našeho setkávání se zajímavými a kreativní ženami jsem porosila Kateřinu Říhovou, aby vám něco pověděla o tom, jak učit menší děti angličtinu. Společně s Kačkou jsme pro vás připravily několik tipů, jak zařadit výuky angličtiny (ale klidně i jiného cizího jazyka, protože naše rady budou univerzální) do běžného dne a každodenních činností. Povídat si tedy budeme také o USBORNE knížkách.
Ahoj Kačí, kdy si myslíš, že je vhodné začít s výukou angličtiny?
Zdeni, myslím, že nejlepší je začít teď hned. Teď tě to napadlo? Tak teď začni. Není potřeba žádná speciální příprava. Pokud máš chuť to udělat, tak to udělej. Není potřeba čekat na nějaké až. Protože to až většinou nepřijde, nebo ho vystřídá jiné až… Nicméně je potřeba konzistentnost. Klidně 5 minut denně. Ale pravidelně. Když dítěti jednou za týden řekneš anglickou básničku, tak se vůbec nic nestane. Je to jako by sis jednou týdně vyčistila zuby. Malé děti cca do 6 let věku nasávají jazyk neuvěřitelnou rychlostí. Stejně jako si zapisují české výrazy, budou si zapisovat ty anglické, nebo jakékoliv jiné. Je to pro ně jen další „zvuk“, kterým mohou označit nějakou věc. Takže čím dřív se začne, tím líp. Ale není třeba zoufat, že jste něco prošvihli, když už jsou děti starší. Aby si někdo neřekl něco ve stylu…Ty jo Pepčovi už je sedm, tak to nemá smysl. Jen je to pro ně už trošku složitější, protože už se učí cizí jazyk stejně jako my dospěláci. Překládají si to a snaží se si ty slovíčka zapamatovat a uložit.
A jak bych měla vůbec začít?
Je potřeba dát malým dětem nějak najevo, že bude oproti normálu nějaká změna. Takže třeba koupit nového plyšáčka, bagr nebo panenku, (nebo samozřejmě cokoliv jiného), která se jmenuje Sofi a bude mluvit jenom anglicky. Nebo doma najít nějakou čepici, kterou když si dáte na hlavu, tak budete mluvit anglicky. Protože to malé dítě nerozlišuje, jestli daný zvuk patří do češtiny nebo do cizího jazyka. Nebo klidně při čištění zoubků, při hraní, povídání pohádky před spaním. Prostě si vytipovat něco, co tomu dítěti řekne tak…a teď poslouchej, máma jde spíkovat jinak, než je zvykem. Nebo třeba u těch knížek. Fakt cokoliv. A časem už klidně můžete přidávat i jiné činnosti. V ideálním případě nepřekládat. Prostě mluvit v aj a ukazovat. Fakt úplně stejně jako v češtině. Není to žádná věda. Je jedno že nemáte úplně správný přízvuk. To nemá někdo ani v češtině.
Jak bych mohla zařadit výuky
angličtiny do každodenního života a činností?
Jakkoliv tě napadne a co je ti příjemné. Můžete spolu vyndávat z myčky a pojmenovávat
nádobí, můžete skládat prádlo, pojmenovávat barvy a kusy oblečení. Ale nejsnazší je asi zavádět angličtinu při hře. Jsou tam nejsnazší slovíčka, který s dětma říkáte už od malička a hlavně to jsou většinou věci, které děti říkají, respektive znakují, jako první. Pes, kočka, kráva… Pravděpodobně tady narazíte na svoje limity. Respektive zjistíte, kolik slov nevíte i když si myslíte, že mluvíte docela dobře. Jako třeba bouda, seno, zrní, tlapka… Je to úplně jiná slovní zásoba, než se používá v běžné konverzaci, takže nezoufejte. Je to úplně normální a skvělá příležitost k vlastnímu rozvoji.
V čem jsou knížky z nakladatelství USBORNE výjimečné?
Já jsem možná zaujatá, takže nevím, jestli můj názor bude objektivní. Ale jsou dokonalé. Jsou krásně a kvalitně zpracované. Mají obrovský výběr. Obrovský. Asi 3000 knih. Od černobílých knížeček pro miminka, přes dotykové, zvukové, leporela, obrázkové slovníky, nejrůznější encyklopedie, klasické pohádky, 3D pop up pohádky, audioknihy i pro děti, samolepky, obrovské množství tvoření, tiskání prsty, ale i knihy pro velké děti, případně i pro dospělé. Mají krásné ilustrace a dokonce mají i sadu knih vytvořenou speciálně k tomu, aby se děti naučily číst. O té vám můžu taky někdy říct, ale to je na delší dobu…
Mám moc ráda v knížkách různé haptické prvky a vedou u nás také zvukové knížky. Takové také najdu v nabídce nakladatelství?
Ano. Přesně ty jsou pro malé děti
nejvíce prodávané. Jsou moc oblíbené. Většinou jsou udělané tak, že na jedné stránce je jedno zvíře, auto, nebo nějaký jiný obrázek, který má jednu část z nějakého speciálního materiálu. Buď jsou to chlupy, nebo něco lesklého, hrubého. To prťata moc baví. A další variantou jsou knížky, kde jsou tyhle hmatové prvky a navíc jsou ještě zvukové. Takže když se téhle části děti dotknou, tak vydá zvuk daného zvířete. Děti jsou šťastné, že s nima kniha interaguje. Že jí dokážou
rozezpívat a rozehrát. Trénují si tím zároveň jemnou motoriku a často se snaží zvuk i napodobit. Pro větší děti jsou knížky s různými hýbacími částmi a nebo právě 3D knížky, takové ty vyskakovací, které možná někdo zná od pana Kubašty, které jsme prohlížely my, jako malé.
Podle čeho mám vybírat knížky a kde naleznu kompletní nabídku?
To je častá otázka. Kompletní nabídka je na webu www.usborne.com. Je to tam krásně rozdělené podle věku případně podle zaměření a tématu. Ale věř, že to nechceš všechno procházet. Respektive chceš, ale zastaví tě
to na několik hodin a budeš mít pocit, že všechny potřebuješ. Zkus vybírat knížky trošku nadčasově. Knížky, které za měsíc
nebudou ležet někde na poličce a už dítě nebudou zajímat. Záleží i na tobě, jak s ním budeš tu knížku číst. Jedna kniha se dá použít na spoustu způsobů. Můžete ji klasicky prohlížet, nebo v ní děti mohou hledat. Můžete se
pokusit věci popisovat, rozšiřovat slovní zásobu ať už v češtině nebo angličtině. Díky tomu vám jedna knížka může vydržet docela dlouho a není potřeba kupovat furt jiný.
Mohla bys nám doporučit nějaké konkrétní tituly?
To strašně záleží na věku dítěte, na tom jestli chcete tvořit nebo číst. Na zájmech a na schopnostech. Ale obecně nikdy neuděláš chybu se samolepkami a třeba tiskání prsty. Skvělé jsou i ty audioknihy pro děti nebo origami. Většinou to probíhá tak, že mi někdo napíše: Chtěla bych něco pro dceru 3 roky, baví ji to a to a chceme knížky i aktivity. Já udělám nějaký předvýběr, vyfotím, nebo natočím a oni si vyberou.
Lze si pomoci kromě knížek třeba i pohádkami nebo písničkami v angličtině?
Ano, rozhodně. Cizí jazyk se může dětem pouštět už v bříšku. Vlastně k tomu přistupovat úplně stejně, jako k rodnému jazyku. Máš malé miminko a místo zpívání mu můžeš pustit The wheels on the bus…, nebo cokoliv jiného (tady pozor, je to strašně chytlavé a už se toho do večera nezbavíte). U toho si v klidu můžeš skládat prádlo, žehlit, mýt nádobí, vařit. Můžeš říkat co zrovna děláš. Strašně záleží na tom, jaká je úroveň tvojí angličtiny a v čem ti bude příjemně. Musí vás to bavit oba. Samozřejmě jim můžeš zpívat anglicky i ty, nebo jim říkat nějakou básničku. One two, buckle my shoe, …cokoliv co znáte. Stejně tak je to s televizí. Nevidím problém v tom pustit dítěti telku s anglickým prasátkem Peppou. Stejně tak jsem to dělala já. To byl vlastně náš začátek. Chtěla jsem chvíli klidu a abych neměla výčitky, že mu pouštím telku, vykompenzovala jsem to anglickou pohádkou:-) Zjistila jsem, že to Vildu zajímá, že se ptá a že si to skvěle pamatuje. Tak jsme v tom nějak plynule pokračovali.
Můžeš nám doporučit nějaké pohádky, písničky nebo říkanky? Kam jít na inspiraci, když třeba žádnou říkanku neznám?
Z pohádek je to třeba zmiňovaná Peppa. Písničky potom Super simple songs nebo Cocomelon. Všechno je volně dostupné na youtube. Určitě byste našli spoustu dalších. Sám YT vám bude další nabízet. Výhodou Youtube je, že si můžete video zpomalit podle potřeb.
Kačí, možná tu budou nějaké maminky, které anglicky neumí, ale chtěly by své děti k angličtině vést. Je to možné? Mohu se s dětmi učit anglicky, když to sama neumím? A pokud ano, jakým způsobem?
Určitě k angličtině můžeš děti vést i když sama neumíš. Je to i příležitost k tomu se to naučit. Můžete spolu sledovat pohádky, ty sama si můžeš stáhnout třeba FRIENDS seriál. Mají docela jednoduché dialogy a všichni jsme to viděli tolikrát, že pravděpodobně budeš chápat o co jde. Myslím si, že málokdo je angličtinou úplně nepolíbený. Většina se jen podceňuje. Ale samozřejmě vám v tom oběma musí být dobře. Pokud to bude stresující chvilka dne, tak je zbytečný se trápit a je lepší poslat děti třeba na kroužek angličtiny. Skvělá je Helen Doron English, nebo v Praze Speak and Do. Celou hodinu si hrají a vůbec nevnímají, že se něco učí. Jde o princip English imerssion. Což znamená, že je to dítě kompletně angličtinou obklopené. Nikdo jim nic nepřekládá. Vše probíhá jen v aj. Případně můžete využít i ty audio knížky, které má USBORNE v nabídce. Vybrat si pohádku, kterou znáte a pouštět si jí tak dlouho, dokud ji nebudete znát.
Probraly jsme knížky, pohádky, písničky. Napadá Tě ještě něco, kde se dítě může setkat s angličtinou? Co si třeba myslíš o anglických školkách?
Úplně skvělý by bylo, kdyby byl ve vašem městě rodilý mluvčí. Třeba další maminka na mateřský, se kterou byste se mohly navštěvovat a chodit na hřiště. Anglická škola a školka je samozřejmě skvělá věc. Děti se díky právě zmíněnému obklopení angličtinou naučí ten jazyk strašně rychle. Můj brácha třeba odjel s celou rodinou pracovně do JAR. Jeho holčičkám bylo 5 a 3 a neuměly ani slovo anglicky. Během jednoho roku se naučily takovým způsobem, že si i doma hrály v angličtině. Takže pokud máte tu možnost, dopřejte jim setkání s cizím jazykem co nejdřív. Každý cizí jazyk otevírá dveře k dalšímu cizímu jazyku.
Kačí, děkuji Ti moc za inspirativní rozhovor.
Pro více tipů sledujte Kačku na jejím Instagramu @kamavi_anglictina
Mnoho nápadů naleznete také na jejích webových stránkách www.kamavi.cz
Kam dál? Zajímají Tě příběhy dalších kreativních žen? Přečti si ještě následující: